Beslist.nl en de conversiepixel

Beslist is per 1 Juli jongstleden van het Cost per click (CPC) model afgestapt en overgestapt naar het Cost per sale (CPS) model. Veel shop eigenaren zal dat als muziek in de oren klinken. Men betaald immers alleen nog maar commissie over daadwerkelijk verkochte producten en niet meer voor de clicks naar de webshop toe. Om deel te kunnen nemen aan het CPS model moet er echter wel een conversiepixel geïnstalleerd worden waar de nodige vraagtekens bij kunnen worden gezet.

Het CPS model en het plaatsen van een conversie pixels is niets nieuws, partijen als TradeTracker, Daisycon e.d. werken al jaren op deze manier en nu is dus ook Beslist.nl overgestapt. Beslist.nl wil echter in tegenstelling tot andere partijen dat de conversie pixel altijd geplaatst wordt, zelfs wanneer de conversie niet te herleiden is naar Beslist.nl en laat nou juist daar de schoen wringen.

Wanneer je een gemiddelde webshop eigenaar zult vragen naar het aantal bestellingen wat hij per dag heeft, wat de gemiddelde orderwaarde is, welke producten het echt goed doen in zijn webshop en welke niet zal deze daar nooit een antwoord op geven, het is immers bedrijfsgevoelige informatie welke je liever voor jezelf houdt.

Wanneer men echter de conversiepixel van Beslist.nl plaatst wordt al deze data doorgesluisd, weliswaar niet direct naar de concurrent maar wel naar een partij welke deze gegevens van honderden webshops ontvangt en daarmee een aanzienlijke machtspositie op kan bouwen, big data is immers grof geld waard.

Wat wordt er nou eigenlijk echt verstuurd?

Ik heb in een Magento testomgeving de conversiepixel op de bedankpagina na het plaatsen van een order verwerkt. Onderstaand het script resultaat na het plaatsen van een order,

<script>
    var beslistQueue = [];
    beslistQueue.push(['setShopId', 'AABBCCDDEE']);
    beslistQueue.push(['cps', 'setTestmode',false]);
    beslistQueue.push(['cps', 'setTransactionId','22']);
    beslistQueue.push(['cps', 'setOrdersum',129.82]);
    beslistQueue.push(['cps', 'setOrderCosts',4.95]);
    beslistQueue.push(['cps', 'setOrderProducts', [[00001,3,12.95],[00002,1,29.99],[00003,2,30.49]]);
    beslistQueue.push(['cps', 'trackSale']);

    (function() {
        var ba = document.createElement('script');
        ba.async = true;
        ba.src = '//pt1.beslist.nl/pt.js';
        var s = document.getElementsByTagName('script')[0];
        s.parentNode.insertBefore(ba, s);
    })();
</script>

De data welke door het script naar Beslist.nl verstuurd wordt is als volgt te interpreteren:

  • setTransactionId geeft het order id van de webshop door
  • setOrdersum geeft de totale orderwaarde door exclusief verzendkosten
  • setOrderCosts zijn de in rekening gebrachte verzendkosten
  • setOrderProducts zijn de bestelde producten, het aantal en de stuksprijs van het desbetreffende item

Aan de hand van deze data kan Beslist.nl dus een zeer nauwkeurige (sterker nog, een exacte) inschatting maken van de omzet, welke producten er zoal verkocht worden (product id is immers door Beslist.nl zeer gemakkelijk terug te koppelen aan het daadwerkelijke product gezien webshops een feed aanleveren met deze id’s voor plaatsing) en in welke aantallen.

Naast het feit dat Beslist met deze data het eigen platform kan gaan optimaliseren kan het deze ook inzetten om nog gerichter verkeer in te kopen via bijvoorbeeld een Google Adwords. Shops welke naast Beslist ook adverteren op Adwords zijn dus in feite met zichzelf aan het concurreren en betalen daar een dubbele prijs voor wanneer die consument tijdens zijn zoektocht naar het juiste product ook op de website van Beslist beland.

Maar er is meer!

Naast de orderdata is Beslist.nl echter in staat nog veel meer te verzamelen, de terugkoppeling naar Beslist.nl gebeurt immers aan klantzijde waardoor bijvoorbeeld ook het IP adres bekend is bij Beslist.nl. Daarnaast zijn er al de nodige tracking cookies geplaatst tijdens het bezoek aan Beslist.nl waardoor het bouwen van gespecificeerde gebruikersprofielen geen lastige opgave meer is.

Opvallend is overigens wel dat Beslist.nl momenteel geen “cookie warning” geeft maar wel de nodige tracking cookies achter laat bij een bezoek… dat kan ook niet helemaal de bedoeling zijn.

Wat zegt Beslist.nl er zelf eigenlijk over?

De gegevens worden gebruikt om de ranking op beslist.nl te bepalen op basis van bestelde producten. Tot op heden wordt de populariteit van producten bepaald aan de hand van het aantal clicks. De meest geklikte producten zijn niet per definitie ook de best lopende producten. Consumenten klikken ook op producten met bijvoorbeeld een sterk afwijkende prijs of een bijzondere afbeelding.

Door een compleet beeld van de goedlopende producten te krijgen zijn we ook in staat juist deze producten uit uw assortiment het beste te positioneren. Met als gevolg een beter rendement voor uw webshop.

Uit de gegevens wordt verder gehaald welke bestellingen via beslist.nl wanneer zijn geplaatst en welke CPS – percentages hier op van toepassing zijn.

Hierbij houden we 24 uur cookietijd aan. Wat inhoudt dat we over alle bestellingen die binnen 24 uur via beslist.nl zijn geplaatst commissie berekenen en over de bestellingen die daarna zijn geplaatst geen commissie berekenen.

Opvallend is dat Beslist.nl alle aankopen gemaakt binnen 24 uur (waarbij de klant ook een bezoek heeft gebracht aan Beslist.nl) claimt. Dat kan een dure aangelegenheid worden wanneer mensen diverse vergelijkingssites raadplegen voor men overgaat tot de aankoop. Een simpel voorbeeld,

Wat gebeurt er als een bezoeker via een advertentie van Google AdWords, vervolgens via netwerk A én uiteindelijk via netwerk B naar je site komt en daarna een sale of lead realiseert? In de eigen webshop wordt één conversie gemeten, in Analytics eveneens vanwege het ‘last-cookie-counts’ principe. Echter, Google AdWords en netwerken A en B rapporteren elk óók een conversie.

Waarschijnlijk staan op de bedankpagina meetpixels van elk netwerk. Dat resulteert er mogelijk in dat je de conversie drie keer uitbetaalt: Google voor de advertentiekosten, netwerk A voor de sale en netwerk B voor dezelfde sale.

Met een minimum van 12% over het totale orderbedrag inclusief BTW wat Beslist.nl als minimum hanteert kan dat dus aardig in de papieren lopen wanneer men op meerdere advertentie netwerken opereert.

In zo’n geval zou je als webshop eigenaar graag op “referral cookie” willen controleren om zo de conversie aan 1 partij toe te wijzen echter is dat weer in strijd met de regels zoals Beslist.nl ze hanteert, zij willen immers altijd de conversie pixel geplaatst hebben… of ze nou directe referral zijn of niet.

Is het nog wel de moeite waard?

Dat is de vraag die iedereen zich zou moeten stellen. Naast het minimale percentage van 12% wat Beslist.nl hanteert op een verkoop (inclusief de BTW) geeft men de productvergelijker ook een zeer nauwkeurig inzicht in het financiele deel van een webshop. Daarnaast is Beslist.nl door het plaatsen van de nodige tracking cookies in staat uitgebreide gebruikers profielen op te bouwen welke ingezet kunnen worden voor o.a. remarketing.

Men zal zich dus nog een keer achter de oren moeten krabben bij het antwoorden op de vraag, wil ik  die 12% wel betalen voor een conversie terwijl ik al zoveel waardevolle data de kant van Beslist.nl op stuur. De grote jongens binnen de eCommerce wereld zijn er echter wel zo’n beetje uit, Bol.com, Wehkamp, FonQ & Coolblue gaan niet over tot het plaatsen van de conversie pixel van beslist.nl

Sidenote: Het conversie pixel script voor Magento ligt hier op de plank. Mocht men deze geimplementeerd willen hebben binnen een Magento webshop. Voor meer info kan men contact opnemen.

UPDATE 01-08-2014: Beslist.nl lijkt vooralsnog terug te komen op het verplicht stellen van de tracking pixel bij alle gemaakte bestellingen. De prijsvergelijker had weinig keus: meerdere grote webwinkels, waaronder Bol.com, CoolBlue en Wehkamp, dreigden de samenwerking met de prijsvergelijker te beëindigen.

Daarmee komt echter niet een einde aan de tracking pixel of het CPS model waar Beslist uiteindelijk toch graag naartoe wil. Het CPC model blijft vooralsnog bestaan en shops kunnen er dus voor kiezen per click te blijven betalen.

Op zoek naar een goede feed generator voor Magento welke niet alleen feeds kan genereren voor Beslist.nl maar ook voor Kieskeurig, Google Shopping, Amazon, Kelkoo e.d.? Neem dan contact op!

Op zoek naar een Magento extensie om de Beslist.nl conversiepixel te implementeren welke volledige controle tot op “store niveau” geeft? Lees dan hier verder.

10 responses to Beslist.nl en de conversiepixel

  1. Wij denken er over de pixel wel te gaan implementeren binnen onze Magento webshop, heb je net een mail gestuurd met een aanvraag voor implementatie van de pixel. Zou je ons zsm willen terug mailen?

    Beantwoorden
    • Mail verstuurd, implementatie is inclusief het testen een uurtje werk… dat kan dus altijd wel ergens tussen de bedrijven door gedaan worden ;-)

  2. Wij willen de pixel van Beslist.nl inplementeren in magento shop.
    Graag ontvang ik zsm email van je

    Beantwoorden
  3. Reind Dooyeweerd Reind Dooyeweerd

    @Alexander, geen enkel probleem. Heb je zojuist een mail gestuurd met informatie.

    Beantwoorden
  4. Mooie samenvatting van een complex verhaal! Voor enkele shops ben ik aan het onderzoeken of het de moeite waard is, maar ik heb moeite met het implementeren van de pixel. Zou jij mij wellicht ook kunnen mailen met de pixelinformatie voor magento?

    Beantwoorden
  5. Volgens mij is er iets fout gegaan bij mijn vorige bericht. Ik ben ook zeer geinteresseerd in de pixelinformatie bedoeld voor magento. Zou je mij deze informatie ook kunnen toesturen? BVD!

    Beantwoorden
  6. Reind Dooyeweerd Reind Dooyeweerd

    Hoi Remco,

    Ik zal je later op de dag even mailen, maar voor implementatie van het script reken ik eenmalig 100 euro (uur tot anderhalf uur werk inclusief het testen na implementatie).

    Aangezien er nog wel eens verschillen in stores willen zitten waardoor het één en ander correct geconfigureerd moet worden voor een juiste werking heb ik besloten het script niet vrij beschikbaar te maken. De kans dat men het niet goed geconfigureerd en mij vervolgens als helpdesk gaat zien is ook niet de bedoeling… vandaar de eenmalige kosten voor implementatie.

    Beantwoorden
  7. Wij zijn al sinds de zomer bezig om een toevoeging op Beslist te krijgen voor onze shop. Na flinke vertragingen blijkt recent dat hun Magento plugin niet correct werkt en dat het technische team van hun kant dit pas over enkele weken op zal lossen. Heel vreemd dat een bedrijf als Beslist.nl welke 100% afhankelijk is van webwinkels er zo met de pet naar gooit…

    Beantwoorden
    • Reind Dooyeweerd Reind Dooyeweerd

      @Dirk Jan, het is inderdaad een slechte zaak dat ze er zo lang over doen… voor mij persoonlijk is het een meevaller want ik heb al bij een groot aantal Magento webshops de tracking pixel geimplementeerd en er een leuke zakcent mee verdiend ;-)

      Mocht je dus interesse hebben in een implementatie, stuur me maar een mail.

  8. Onze belevenissen met Beslist.nl en CPS.;mail gestuurd naar Dhr Verpalen.

    Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb kunnen maken wat er zoal mis gaat, met name ook met de pixel voor CPS. Wij zijn overgestapt op CPS ondank alle negatieve publicaties over jullie voornemen op termijn geheel over te gaan van CPC naar CPS. Ons idee was dat als wij nu overstapten naar CPS wij ook beter zichtbaar zouden worden op Beslist.nl. Het tegendeel is echter het geval… Ten opzichte van CPC ben je heel slecht vindbaar, terwijl wij toch een geschiedenis hadden met CPC. Het aantal werkelijke orders sinds wij over zijn op CPS is significant gedaald. Wij hebben daar ook in de mails melding van gemaakt, maar dat zou normaal zijn omdat je eerst weer positie op moet bouwen. Later werd toegegeven dat er een fout of probleem zit in de software of id wat de positie bepaald en dat daar hard aan gewerkt wordt. We zijn nu een paar maanden verder maar wij zien geen enkele verbetering.Een ander feit is de werking van de pixel:
    Bestellingen die niet afgerond zijn worden geregistreerd als verkoop door jullie. BV als de betaling mislukt door bv een storing bij ideal, of als een creditcard betaling wordt afgewezen, en de klant probeert nog 6 x dan claimen jullie 6x een verkoop.
    Als wij een bestelling zelf invoeren in de admin en wij zijn zelf toevallig op Beslist.nl geweest dan claimen jullie deze ook !? Dus als een klant iets bij bv Bol.com koopt, dan krijgen wij een mail van bol.com dat er een bestelling is, of zelfs als een klant telefonisch bij ons besteld. Deze worden door ons zelf ingevoerd in admin, maar vervolgens wordt deze door jullie geclaimed omdat toevallig iemand van ons ip adres op Beslist.nl is geweest. Wij hebben iedereen verboden Beslist.nl te bezoeken Jullie claimen een verkoop 24 uur na doorlinking via Beslist.nl . Wij zien dat ze ook na 26 uur geclaimed worden
    Verkopen waarbij klanten volgens log boek van Magento nooit via Beslist.nl zijn binnengekomen worden ook geclaimed. Dit zijn zo een paar voorbeelden mbt pixel. Wij hebben wel de mail gehad dat er niet gefactureerd wordt tot dat alles duidelijk is en opgelost. Maar dit speelt nu al maanden… Wij hebben er geen trek in alle claims die straks komen van jullie te moeten weerleggen als ze niet terecht zijn en dat zijn er veel en worden er steeds meer als het niet opgelost wordt. We hebben wel iets beters te doen. Dit alles overwegende vragen wij ons af waarom jullie een shop die draait op Magento , waar toch wel een groot deel van de webshops op draait, over laat stappen op CPS als je weet dat er zoveel problemen zijn. Het is ons ook wel duidelijk geworden dat wij niet de enigen zijn met deze ( of misschien nog wel andere ) problemen. Zie wet van Murphy Feit is dat wij toch nog wel geloven in het platform wat jullie bieden, ondanks de onproductieve tijd die wij er tot nu toe ingestoken hebben en bijna geen bestellingen meer via jullie.. Maar zo als het nu is, is het niet transparant en werkt het niet… het is geen win-win zoals het zou moeten zijn. Dan nog het feit dat wij geen toegang meer hebben tot cl en cl plus omdat wij gemeld hebben dat de de statistieken niet kloppen maakt de samenwerkingen en transparantie er niet beter op. Ook het feit dat pas de 3e accountmanager toegaf dat de problemen bij jullie bekent zijn helpt ook niet erg mee. Maar goed wij zijn blij dat je zelf de moeite nam om te reageren en hebben toch het idee dat er iets in gang is gezet.

    Vandaag kregen wij dus de gecorrigeerde factuur. Die is ongeveer zeker 7 x zo hoog als hij zou moeten zijn. Alle mail naar BESLIST.NL waarin wij stuk voor stuk de claims weerleggen is dus niets mee gedaan ! Dan krijg je toch ook een beetje een nare smaak als je naar schaatsen kijkt op tv en je al die beslist.nl pakken ziet…

    Wij zullen toch niet de enigen zijn met deze problemen ?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *